Infrapunasauna

Varausohjeita

1. Sauna varataan alla olevasta linkistä vain henkilökohtaiseen käyttöön. Saunan voi varata käyttöön päivittäin klo 09.00-21.00. Varaus tulee tehdä hyvissä ajoin, jotta henkilökunta ehtii lataamaan kortille infrapunasaunan käyttöoikeuden ja laittamaan saunan päälle etäyhteydellä. Ilmoitamme tekstiviestillä varauksen vahvistamisen.

2. Varausaika 1h varausajan mukaisesti. Suosittelemme enintään 30min saunomisaikaa.

3. Voimassa olevalla kuntosalikortilla saunan käyttö on maksutonta. 

4. Muiden käyttäjien hinta on 6,00 eur/hlö asiakaspalvelun aukioloaikoina.  Varaukset myös alla olevasta linkistä.

5. Varmista käytön jälkeen että infrapunasaunan ovi on täysin kiinni, jotta etäkäynnistäminen onnistuu seuraavalle käyttäjälle.

6. Huolehdi myös, että pukuhuoneen ovi lukittuu saunomisen jälkeen ja sauna jää siistiksi seuraavaa käyttäjää varten. 

Varaukset täältä

Liikuntakeskus Kirkkonummi | Meillä treenataan hymy suupielessä.

Infrapunasaunan terveysvaikutuksia:

  • lievittää kroonista väsymystä
  • nopeuttaa selluliitin vähenemistä
  • lievittää päänsärkyä
  • poistaa lihaskipuja.
  • vahvistaa sydänverisuonistoa.
  • matala lämpötila sopii niillekin, joiden on oltava. varovaisia sydän- ja verisuonisairauksien kanssa.
  • vähentää stressiä ja väsymystä

Infrapunasaunoissa lämpötila on noin 40-50˚C. Kehon lämpeneminen johtuu lähes yksinomaan lämpösäteilystä, mutta voimakkaampi infrapunasäteily aiheuttaa hikoilua jopa perinteistä saunaa nopeammin. Infrapunasaunan terveysvaikutukset ovat hyvin pitkälti samoja kuin perinteisen saunan, mutta alhaisemman lämpötilan vuoksi infrapunasauna voi sopia paremmin henkilöille, joille perinteinen sauna ei esimerkiksi verenkiertoelimistön ongelmien takia sovi. Lisäksi infrapunasäteilyn on todettu laajentavan ääreisverisuonia ja siksi lievittävän kipua. Pitkäaikaisen tai toistuvan käytön riskeistä ei ole todisteita.

Infrapunasaunaan liittyvä riski on, kuten perinteisessä saunassa, pitkäaikainen lämpökuorma. Normaali saunominen ei aiheuta vaaraa, mutta omien rajojen koetteleminen voi olla riskialtista. Jos omassa terveydentilassa on jotain poikkeavaa esimerkiksi sydän- tai verisuonisairaus, kannattaa kysyä saunan käytöstä lääkäriltä tai terveydenhoitajalta.

Myös infrapunasaunoihin on joissain yhteyksissä liitetty, jonka mukaan saunominen olisi erityisesti raskauden alkuvaiheessa haitallista sikiölle. Infrapunasäteily tunkeutuu kehoon vain muutaman millimetrin syvyydelle, joten se ei ulotu sikiöön asti eikä saunomisen aiheuttama kehon lämmön nousu ole niin suurta, että siitä olisi vaaraa.

  • Infrapunasaunan käyttöä ei suositella vuorokauteen jos olet altistunut uv-säteilylle esimerkiksi auringonpaisteessa tai solariumissa.
  • Terveydelliset rajoitteet tulee selvittää lääkärin kanssa.
  • Lopeta infrapunasaunan käyttö ja ota yhteyttä lääkäriin, jos ihollasi esiintyy useamman päivän kestävää punoitusta tai muita värimuutoksia.
  • Älä mene infrapunasaunaan huumaavien aineiden (alkoholi) vaikutuksen alaisena.

Tervetuloa infrapunasaunomaan!

Infrapunasauna teoriassa – hikeä pintaa syvemmältä? – Saunologia.fi